RSS
środa, 02 października 2013
Podobno za kilkanaście lat 75% populacji świata będzie mieszkało w wielkich aglomeracjach miejskich. Już teraz proces urbanizacji bardzo szybko postępuje. Czy jest to dla nas dobre i zdrowe? Co jest lepsze dla naszego zdrowia: mieszkanie na wsi, czy w mieście?

Miasto kusi nas wieloma atrakcjami. Wielkie aglomeracje oferują dla swoich mieszkańców wiele rozrywek. W mieście czeka na nas wiele kin, grających zróżnicowany repertuar. Teatry, opera, filharmonia – to wszystko umili nam czas wolny w mieście. W dużych miastach jest przede wszystkim praca. To główny czynnik, dla którego ludzie przenoszą się z mniejszych miejscowości do wielkich miast.


Ale duże aglomeracje to również problemy. Towarzyszy nam tam stres związany z korkami, tłokiem, koniecznością szybkiego przemieszczania się. Życie w dużych miastach bywa drogie. Bardzo drogie są tam również mieszkania. Ludzie kupują mieszkanie na kredyt, a potem muszą znosić stresy związane ze spłacaniem kredytów i koniecznością coraz cięższej pracy, gdy raty kredytu rosną. Stres z tym związany jest ogromny. Dochodzi do tego obawa o utratę pracy.

Na stresy miasto ma wiele recept. Siłownie, specjalistyczne poradnie, szpitale, przychodnie, łatwy dostęp do lekarzy-specjalistów – to niewątpliwe zalety miasta, których wieś nie ma.

Właśnie, jak się żyje na wsi?


Na pewno wolniej i spokojniej. Na wsi nie ma takich atrakcji, jak w mieście, ale jednocześnie jest mniej pokus. Nie biegamy od jednej galerii handlowej do drugiej (bo ich po prostu na wsi nie ma), ale za to mamy więcej czasu... dla siebie. I dla rodziny. Możemy iść na spacer, cieszyć oko pięknem krajobrazu, delektować się bliskim kontaktem z naturą.


Na wsi żyje się trudniej. Nie zawsze jest tam centralne ogrzewanie (w mieście to standard). Gdy mieszkamy w domu, musimy go sami ogrzać. Ale radość z posiadania ogrodu jest wielka, zwłaszcza wiosną, latem i wczesną jesienią. Możemy mieć własny przydomowy warzywniaczek – to komfort, o którym mieszczuchy marzą po nocach. Ponieważ na wsi grunty i domy są tańsze, łatwiej można kupić dom. Najgorzej jest z pracą. Ale jeśli mamy dostęp do internetu, możemy współpracować z największymi nawet firmami, wykonując wolny zawód. Tak robi dziś wielu.

Lepiej jest mieszkać na wsi czy w mieście? Nieważne, co mówią analitycy i specjaliści od wszystkiego. Ważne jest to, co my uważamy za dobre dla nas.

 

17:01, subwawa
Link Dodaj komentarz »
czwartek, 19 września 2013

Wszyscy wiemy, jak ważna jest dla zdrowia aktywność fizyczna. Łatwo powiedzieć, trudniej ruszyć 4 litery ;-))

Co ćwiczyć, gdy... nie zawsze nam się chce lub gdy jesteśmy dopiero na początku drogi do aktywnego życia?

Możemy zacząć od krótkich spacerów (jeśli je lubimy), by sukcesywnie przechodzić do marszobiegu, a potem do przebiegania krótkich dystansów. Gdy naszym celem jest bieganie wyczynowe lub rekreacyjne, pamiętajmy, że nie powinniśmy rozpoczynać przygody z tym sportem przed zrzuceniem nadwagi. Bieganie z nadwagą to zabójstwo dla naszych stawów.


Do zrzucenia nadwagi bez obciążania stawów świetnie nadają się wędrówki lub marszobiegi z kijami do nordic walking. Pracują wtedy nie tylko mięśnie nóg, ale także i rąk, a kije amortyzują każdy nasz krok, dzięki czemu nasze stawy są chronione.

Jeśli nie lubimy spacerów ani nie zamierzamy biegać, ale jednak lubimy aktywność na świeżym powietrzu, możemy wykorzystać rower. Jazda rowerem jest nie tylko przyjemna, ale i bardzo zdrowa. Nie obciąża też naszych stawów. Możemy powoli i swobodnie dozować sobie obciążenia: zacząć od wolnej jazdy na krótkich dystansach, by sukcesywnie wydłużać nasze trasy, jeżdżąc przy tym szybciej i np. pod górkę.

Bardzo zdrowym wysiłkiem fizycznym jest również pływanie. Pracują wtedy wszystkie mięśnie naszego ciała, bez obciążania stawów czy kręgosłupa, a przy tym pływanie jest bardzo relaksujące.


Jeśli lubimy chodzić na siłownię, powinniśmy rozpocząć naszą wizytę od konsultacji z dyżurującym tam trenerem, który doradzi nam, od czego zacząć, pomoże skomponować zestaw ćwiczeń i będzie nadzorował nasze wysiłki. Ważne jest, by nie przeszarżować. Ćwiczenia na siłowni mogą obciążać nasze stawy i kręgosłup, dlatego musimy uważać, by nie nabawić się kontuzji.


Wybór aktywności fizycznej jest ogromny. Możemy chodzić na jogę, pilates, ćwiczenia tańca, siłownię, basen lub ćwiczyć w domu i zrelaksować się po ćwiczeniach wykorzystując np. matę masującą w wannie lub na fotelu. Od nas zależy wybór ulubionej formy aktywnego wypoczynku.

16:23, subwawa
Link Komentarze (1) »
czwartek, 29 sierpnia 2013

Lekarze powtarzają: najlepszym sposobem zapobiegania chorobom przewlekłym jest zdrowe odżywianie. Stosując kilka prostych zasad, unikniemy chorób cywilizacyjnych takich, jak cukrzyca, otyłość czy nowotwory. Poważnym problemom zdrowotnym da się w dużym stopniu zapobiegać. Najlepszym lekarstwem na wiele dolegliwości okazuje się zdrowa, zrównoważona dieta.


Co i jak jeść, by zdrowo się odżywiać?

Nasz organizm nastawiony jest na gromadzenie rezerw energetycznych „na czarną godzinę”. Gdy dostarczamy mu pokarmu rzadko i każemy długo czekać na kolejne porcje pożywienia (czyli np. gdy zjadamy coś przed pracą, a potem jemy dopiero wieczorem, duży posiłek), nasz organizm przestaje nam ufać i na wszelki wypadek odkłada rezerwę energetyczną w postaci tłuszczyku. Gdy natomiast dostarczamy naszemu organizmowi małych porcji pokarmu kilka razy dziennie, uczy się on, że nie musi odkładać, bo na bieżąco zaspokajamy jego potrzeby.

Dlatego warto jeść 5 małych posiłków dziennie.


Najbardziej wartościowym pokarmem są warzywa, ryby i produkty pełnoziarniste. Dostarczają one naszemu organizmowi niezbędnych witamin, białek, mikroelementów i kwasów tłuszczowych. Ważne jest zachowanie równowagi pomiędzy kwasami omega-3 a omega-6. Te pierwsze zapobiegają degeneracji komórek, działają przeciwrakowo. Zawarte są w tłustych rybach, oleju rzepakowym czy lnianym. Kwasy omega-6 też są nam potrzebne, lecz spożywajmy je z umiarem, bo ich nadmiar przyczynia się do powstawania stanów zapalnych w organizmie, a w dłuższym okresie czasu – do powstawania komórek nowotworowych. Są one zawarte w maśle, śmietanie, oleju słonecznikowym, wieprzowinie.

Nie powinno się mieszać w jednym posiłku węglowodanów z tłuszczami. Za ich przyswajanie odpowiadają bowiem zupełnie inne enzymy. Taka dieta jest niezdrowa.


Unikajmy „śmieciowego jedzenia” oraz dań gotowych. Im prostsza i mniej przetworzona będzie nasza kuchnia, tym zdrowiej dla nas.

Przydatne urządzenia w kuchni to wyciskarka do owoców i sokowirówka.

16:50, subwawa
Link Dodaj komentarz »
| < Marzec 2017 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31